onsdag 6 juni 2012

Slipp löss på rosorna med samplantering

Min mor visade mig härom dagen att hon fått löss på rosorna och det slog mig då att om man sätter lök bland rosorna så slipper man löss, enligt något av allt jag läst om samplantering.
Enligt en engelsk källa är hela  lök-familjen användbart sällskap till rosor. De avskräcker bladlöss och skadedjur genom att den starka lukten förvirrar dem. Lökar hjälper också till att  slåss mot svartfläckssjukan. "Vitlök och gräslök används oftast, men även dekorativa lökväxter, som narcisser kan användas. Då får du som en bonus får du också vackra blommor ihop med skadedjurskontroll." Stod det, men trots att mor hade narcisser under rosorna tidigare fick hos löss och jag tänker logiskt att såna ju inte luktar så starkt. Efter avlusning ska vi därför sätta gräslök under rosorna.

Inga kommentarer: