fredag 22 juni 2012

Förtjänsten av att inte skälla

På min födelsedag fick jag en vacker rosenbukett av familjen
Maja berättade då att hon köpt den dagen innan, beskurit och ställt den i varmt vatten, men ändå slokade den på morgonen när hon skulle ge mig den. Hon var därför till blombutiken och fick en ny bukett innan hon kom till mig, eftersom alla rosor slokade så här:
På morgonen efter min födelsedag såg buketten åter ut som ovan. Jag ringde därför blombutiken, inte för att klaga utan för att varna dem att sälja de rosorna till någon fler som skulle bli missnöjd.
Då undrade hon vart jag bor och skickade en ny bukett Långskaftade rosor med bud till mig för att jag haft sådan otur. Verkligen generöst! Det lönar sig m a o bättre att inte klaga och kräva sin rätt, utan istället berätta vad som hänt i lugn och saklig ton.
Glad midsommar!


2 kommentarer:

The Secret Garden sa...

Vill önska dig en riktigt glad Midsommar!

//Boije

Lyckans Smed sa...

Tack detsamma i efterskott, Victoria!
/*