måndag 17 januari 2011

onda cirklar bör undvikas

... de är ju så vansinnigt svåra att ta sig ur nämligen!
När parasit-äcklet konstaterades i Östersunds kommunala vatten i mitten av november tappade jag helt lusten att träna. Eller rättare sagt lusten att svettas så att jag måste duscha i vattnet som smittats av  orenad avföring, vilket kanske inte är så svårt att förstå.

Jag försökte intala mig att det egentligen inte är äckligare än alla de gånger jag duschat i tex Sydafrika, USA eller Indien, där man också måste köpa dricksvattnet, men det "gick jag inte på" så det funkade inget vidare... Från att ha tränat 3-4 ggr i veckan slutade jag helt och hållet och det innebar (givetvis) att jag fick mer hjärnvärk, blev tröttare och mer ostadig. (Jag är ju ändå fortfarande delvis förlamad i vänster sida av kroppen, men bara jag sköter min kropp och själ noga brukar inte det få så stor påverkan på resten av mitt liv om jag inte "tar ut mig".) För ungefär en månad sedan insåg jag att allt detta berodde just på att jag slutat träna, men då var jag redan inne i den onda cirkeln. Jag hade sån huvudvärk och var så trött att jag inte orkade träna och därför blev det gradvis bara värre i huvudet och med tröttheten. En ond cirkel uppstånden ur parasit-äckel!
illustration lånad från
metrobloggen.se
Nu har jag ju vattenrenare hemma sedan ett bra tag, så själva parasiterna är inte längre nåt problem när jag duschar hemma. Det gällde egentligen "bara" att uppmana styrkan att, trots att jag inte mådde bra, bege mig till gymmet. Att alltså kämpa mig ur den onda cirkeln. Idag  har jag äntligen lyckats bryta den onda cirkeln genom att träna både PowerPlate och spinning för favvo-instruktören Jenny Sundin (kunde inte låta bli så gick nog ut lite hårt kanske..). Jättekul och dessutom träffade jag två tidigare klasskompisar (från olika klasser) på gymmet, vilket gav mig ytterligare en kick! För mycket riktigt är jag nu mindre trött och bättre i huvudet + med bättre balans. Jag ska försöka gå ut lite lugnare i fortsättningen och bara träna 1 h varannan dag. Allt för att undvika bakslag.

Så jag säger bara det; passa er för onda cirklar för de är vansinnigt svåra att ta sig ur!
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: