söndag 16 januari 2011

Är så glittrande glad!

Idag vill jag dela med mig av en stor glädjespriderska, Sickan Carlsson, som alltid varit en positiv förebild. Sången Jag är så glittrande glad får mig alltid att lé och den vaknade jag med i huvudet imorse! (Därav detta inlägg.) Sickan Anna-Greta Carlsson Adamsson  föddes i Stockolm den 12 augusti 1915 och är, så vitt jag vet, fortfarande vid god hälsa. Jag hittade denna artikel från 1998, som nog också är intressant fast det är hela 13 år sedan... Hon och Anna-Lisa Ericsson ska fortfarande vara bästa väninnor! Under Sickans storhetstid, ända från 30 - 50-talet, spelade hon in väldigt många filmer och ofta av en typ där hon även fick sjunga och dansa, men framför allt är hon en av våra största komedienner. Titta gärna på denna hyllning till Sickan från SVTs Go'kväll. Dessvärre hittar jag inte Jag är så glittrande glad, men "Jag ska sjunga för dig" är nästan lika uppmuntrande.
Riktig filmstjärnebild av Sickan Carlsson,
min syster Majas stora idol. Min svåger
hade en arbetskompis vars fru känner Sickan,
så när Maja tog studenten fick hon Sickans
memoarer med en hälsning från henne!

Inga kommentarer: