onsdag 26 januari 2011

Barbara Ehrenreich har FEL!

I gårdagens Jakten på lyckan i SVT2 sades en hel del matnyttigt, men även rena idiotier, som jag därför vill kommentera här. Till att börja med så sa Mia  Törnblom det egentligen självklara att man måste öva för att kunna vara lycklig. Det är ju så att man blir bra på just det man gör mycket och därigenom övar på. På samma sätt som jag är övertygad om att alla kan lära sig att t ex teckna, genom att fortsätta att göra det och att få hjälp med hur man främst ser på motiven.
Mia  Törnblom är författare, föreläsare
och vägledare i personlig utveckling
 



När Henrik Fexeus sa att man kan "lura" sin hjärna är det ju egentligen precis samma sak. Det är egentligen inga problem att öva upp hjärnan precis som en muskel genom att träna och helt enkelt "bana in" tankarna på rätt vägar! 
Henrik Fexeus är föreläsare,
författare och programledare.
 
Båda deras påståenden är jag och mitt liv tydliga bevis för. Som ni som känner mig eller har läst  artikeln om mig vet så var jag ett blygt och försiktigt barn, som växte upp och blev en deprimerad tonåring. Efter studenten flyttade jag till Stockholm, där jag arbetade på ett företag som arbetade hårt med positiva attityder. Varje vecka ägnade vi fredags eftermiddagarna åt föredrag eller övningar för att vi alla, ca tjugofem som jobbade där, skulle lära oss att se möjligheterna i varje situation. All denna inpräntning av positiva attityder under tre års tid och omprogrammeringen av min hjärna hjälpte mig att se den ljusa sidan av allt. I och med det slutade jag, givetvis, också att vara deprimerad och blev en gladare och säkert även trevligare person att umgås med.

Jag är också helt övertygad om att det är 
precis dessa positiva attityder, tillsammans med min goda fysik efter att ha tränat på gym åtminstone fem gånger i veckan, som hjälpte mig att återkomma till ett sa pass gott liv som jag lever nu, efter den olycka jag skadades 
allvarligt i julen 1993.

Barbara Ehrenreich har alltså helt fel i sin bok och i TV-programmet; positiva tankar kan hjälpa i princip vem som helst som också är envis, bör jag nog påpeka, ur eller till i det närmsta vad som helst. Jag har alla bevis i alla fall jag behöver på det, så hör av dig om du vill få dem med!

 All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: