lördag 15 januari 2011

"Kulturbråk"

Gomorron Sverige igår morse följde jag en väldigt insiktsfull diskussion mellan Jessica Gedin och Karolina Fjellborg i programmets Nöjespanel. De konstaterade, intelligent nog, att det ofta är män med höga positioner, som väl behärskar retorikens alla knep och är ovana vid att kritiseras, som ger sig in i dessa verbala kraftansträngningar. Att de dessutom inte själva förstår hur inflytelserika de är egentligen och att det ofta handlar om att "sparka neråt" ger "bråken" en dimension som annars ofta saknas i svenska debatter. Jessica Gedin  hör ju till en av mina absoluta favoriter att lyssna på och jag börjar verkligen gilla även Karolina Fjellborg ! Du kan se de två delarna av dessa sändningar här, där även Hanna Hellqvist är med, och här.
Jessica Gedin och Karolina Fjellborg bevisar att det är 
möjligt att vara ung, snygg och smart samtidigt! 
Med tanke på alla nu aktuella och livliga "Kulturbråk" är jag särskilt glad över att kunna påminna om ett av de kanske största de senaste åren, nämligen  Anna Odells Okänd, kvinna 2009-349701. Jag har precis fått en inbjudan till det konstnärsdrivna galleriet Verkligheten i Umeå till verket Okänd, kvinna 2009-349701 och ska verkligen försöka ta mig dit och se det! Okänd, kvinna 2009-349701 har blivit ett av de senaste årens mest diskuterade konstprojekt, som jag dessutom anser är ett av de allra viktigaste. Det presenteras i sin helhet 28 januari–11 februari i konstrummet Verkligheten på Pilgatan 16 i Umeå. Vernissaget börjar klockan 19.00. Konstnären, Anna Odell, närvarar. Det kommer även jag att försöka göra!


Anna Odells Okänd, kvinna 2009-349701 från
Konstfacks – Vårutställning 2009. 


Inga kommentarer: