torsdag 20 januari 2011

Tulpaner i drivor

Inom Buddhismen talas det om fem hinder för att nå upplysning genom meditation. Ett av dessa hinder sägs vara  Sensuella begär. Min egen, säkert syndigt profana, tolkning av att dessa "syftar på den speciella sorts förväntan som söker efter lycka genom de fem sinnena syn, hörsel, doft, smak och fysisk känsla" är att ett av de bästa sätten att nå lycka är genom just våra sinnen. Jag tror alltså att man når lycka genom att stimulera sina sinnen och just tulpaner täcker in många. Doften av dem, färgerna man ser på dem, hur de luktar och hur de känns att ta på stimuleras och egentligen är det alltså bara smaken jag inte kan uttala mig om... Med tanke på att tulpanen, speciellt löken, innehåller tulipin som har irriterande egenskaper tänker jag heller inte testa, även om allvarliga förgiftningar är ovanliga enligt http://www.giftinformationscentralen.se.Jag hann inte riktigt med Tulpan­ens Dag i år, antagligen för att det var i lördags, den 15 januari för 21 året. Var iväg o inhandlade ett gäng igår under en fantastiskt vårvinterlik långprommenad i solsken. Här kommer lite bilder:
på vardagsrumsbordet

bukett på Linnéan

i sovrummet


bukett från Riga, Lettland

Riga, Lettland finns det såna här fina spetsiga tulpaner
Karin Sjöstedt, blomsterhandlare
Östersunds Blomster
Foto: Fredrik Alverland

Inga kommentarer: