fredag 28 januari 2011

"för amatörer"

Amatör betyder "den som älskar", visst är det vackert? Amateur/Amatrice - fantast/den som älskar (på franska).  Om man inte behöver försörja sig på något så är man en som älskar det den gör, eller en amatör. Nästan alltid används dock ordet amatör som något nedsättande, tyvärr. Är man amatörmässig i sitt jobb borde det ju betyda att man älskar sitt jobb och inte att man är oprofessionell, som det nu gör. Därmed inte sagt att man inte kan älska sitt jobb och därigenom ha en amatörmässig(!) inställning till det man älskar att göra.

passande tröja som kan beställas
från http://www.zazzle.se 
"Det är omöjligt att säga hur inspiration uppstår, plötsligt slår den bara ned som blixten i huvudet på en och då gäller det att lyssna." skriver Underbara Clara på sin blogg. Det var när jag läste det jag började fundera över att jag som yrkesutövande (=professionell) konstnär inte kan unna mig "lyxen" att vänta på inspiration, utan att det egentligen bara gäller "för amatörer". Eller som författaren Peter DeVries har sagt: ”Jag skriver bara när jag är inspirerad, så jag ser till att jag är inspirerad varje dag kl 09.00. Jan Guillou uttrycker sig något i stil med: ”Att skriva romaner har inget med inspiration att göra, det är ett nio-till-fem jobb. Att vänta på inspiration är det bara amatörer som har råd med. Som proffs gäller det att sätta sig ner och börja skriva.”
Hur är då det möjligt, kan man fråga sig, att skapa utan inspiration. Kanske kan Östersundskonstnären Annika Perssons tips ur ÖP i november 2009 vara till hjälp:
Man får programmera sig själv, det går inte att gå omkring och vänta på inspiration. Inspiration är för amatörer, det gäller att arbeta sig in i ett slags tillstånd. Annika Persson är verksam konstnär och keramiker sedan början på 70-talet.
Personligen har jag erfarenheten att om man har en rutin att en viss tid på dagarna arbetar man så öppnar man sitt sinne för inspiration och att den slutligen kommer, bara man fortsätter att försöka. Det är nästan lite som med att finna lycka, man måste göra sig tillgänglig för den i vilken form den än kan tänkas komma. Så för att vara amatörmässigt proffsig och fortsätta älska det du gör; se till att ha tid och utrymme för vad än du gör!

Inga kommentarer: