lördag 23 februari 2013

Ved-litteratur


Lars Myttings praktverk Ved - allt om huggning,
stapling och torkning - och vedeldningens själ
.
Mina föräldrar hade i julas skaffat boken ovan, så jag bläddrade i den och kände samtidigt den inbillade doften av motorsågs-bensin, sågspån och vått ylle i näsan. Det är verkligen en fin bok.
"Det finns inget bedrägligt med en vedstapel. Den förlorar inte i värde på börsen. Den rostar inte. Den tar inte ut skilsmässa. Den bara står där och gör en enda sak - väntar på vintern. Gråkalla januaridagar kommer klamparna att väcka till liv vårdagarna då du sågade, klöv, staplade och ordnade inför kylan." Så väl uttryckt i Lars Myttings bok Ved - allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ.
Värmekälla och mys i ett; åh vad jag saknar kakelugnen, men nu verkar jag få tillgång till andra istället turligt nog. Eller det kanske mer är frågan om skicklighet från min sida?
Min saknade kakelugn i Stockhiolm
Om två veckor verkar det kanske bli lite jobb med ved för mig ändå. Lite konstigt eftersom jag så här års är van att vara med ute i skogen och hugga den, medan snarare sensommar och höst varit tid att klyva, stapla osv. Jag gör dock som jag brukar och tar seden dit jag kommer.

Inga kommentarer: