torsdag 7 februari 2013

Kulitursatsning

Som jag nämnt hade jag förmånen att få vara med på en riktig Kulitur-middag i fredags, trots att det först inte verkade som om jag skulle få det..
Manne Mosten på bild från Kuliturs hemsida
Kulitur är Manne Mostens fantastiska projekt för att sprida kunskap om jämtländsk gastronomi, kultur och friluftsliv, som Kulitur erbjuder evenemang som bygger på. "Här möter du kreativa människor med kunskap inom gastronomi. Du får njuta av smakfullt kombinerade måltider och besöka spännande platser och miljöer där du inte varit tidigare. Kuliturupplevelser skräddarsyr aktiviteter, menyer, föredrag, studiebesök och resor, där du lär känna människor med skapandelust och berättarglädje" enligt hemsidan.
En skyhög målsättning som, åtminstone enligt vad jag upplevde på Kulitur-middagen i alla fall verkar vara på god väg att uppfyllas.
Riktigt god jämtländsk mat och föredrag av Manne om Jämtlands gastronomiska historia och bl a den gamla receptsamlingen ovan, från en av de första värdshusen i staden från 1800-talet.
Önskar att jag i framtiden också får uppleva Taste workshop eller Kulitursafari för att lära mer om det svenska och jämtländska köket. Kanske även följa med på ett studiebesök till någon av de mest spännande mathantverksföretagen med lunch på någon jämtländsk, mysig gårdsrestaurang. Varför inte satsa stort på The Grand Tour – Gastronautresan, för nyfikna gastronauter? Men då måste jag nog bli bjuden alternativt bli så där riktigt rik på annat än erfarenheter som jag ju hoppas bli!



Inga kommentarer: