fredag 1 februari 2013

Drivna barn kan tappa lusten

Jag fortsätter att följa DNs artiklar om begåvning och i torsdags behandlades huruvida man bör pressa barn att spela instrument o dyl här.

När jag läser det tänker jag att JussiBjörlings drivande pappa hade tur att Jussi ändå behöll lusten till sången trots alla hans krav. Jag kan dock inte kalla det för otur att Jussi själv blev deprimerad och alkoholist som vuxen. Det kan ju vara ett sätt att överleva när lusten tagit slut.

"Att pressa barn att öva och spela kan skapa ett livslångt lidande" som Mats Widlund, professor på Edsbergs slott vid Kungliga Musikhögskolan uttrycker det i DN. Låt därför barnen drivas av den egna lusten till musik eller idrott!

Nu har jag andra planer än att sitta med datorn i helgen, men det kommer nya inlägg vid 9 och 16 både imorgon och på söndag.

Inga kommentarer: