torsdag 7 februari 2013

Pandoras ask

Det känns som om Pandoras ask för närvarande står på vid gavel. Vem som öppnat den är dock frågan, men jag misstänker att det är väldigt osäkra karlar som känner att de utsatts för kränkningar och nu "måste" göra ned andra för att de därigenom tror att de själva ska få ro...
Pandoras ask på bild lånad från www.ooho.in

Jag menar givetvis det näthat som gårdagens Uppdrag Granskning och som också tags upp stort i gårdagens Aftonbladet tog upp och som (tack och lov) även delats om och om igen på Facebook. Gilla det kan jag inte förmå mig, men jag gillar att det uppmärksammas så stort och det även av män!!! Som en av dem uttryckte saken "Först tänkte jag att det är bra att så många av mina vänner sprider det här klippet. Sedan tänkte jag på att nästan alla som gjort det inte är män. så det finnes lite att jobba på..." Det kändes oerhört tryggt, för vi måste visa att vi alla står samlade i avskyn mot dessa osäkra och därför hatiska män som hotar inte bara dessa kvinnor utan hela det demokratiska samhällsbygget! Även DN och annan media har publicerat artiklar. Tack för det!
Du kan se de kvinnliga journalisterna läsa hatmejlen här ovan!

Det enda som nog kan besegra hatet är kärlek. Därför stödjer jag verkligen initiativet Nätkärlek som en man dragit igång på Facebook:
Värst är egentligen inte näthatet mot alla kvinnliga journalister i filmen ovan, utan de rent djuriska påhopp som Julia och Natashja, som ju enbart ifrågasatte H&Ms försäljning av en Tupac-tröja. Det är inte bara fegt och ondskefullt, utan de som hotar på det här sättet visar på klara psykopat-tendenser och verkar vara helt bortom räddning! Personligen kommer jag i framtiden att tänka mig väldigt noga för så att jag inte utsätter mig för risken att utsättas för dem. Inga fler inlägg om rasism, feminism eller ens hiphoppare fortsättningsvis från mig.
Tupac Shakur dömdes för sexuella övergrepp. Foto: Arvida Strandman Peterson
H&Mtröja som ställde till det för Julia gäller på bild från sr
Fler initiativ för att motarbeta närhatet hittar du här!

Inga kommentarer: