tisdag 12 februari 2013

Coolt Konstnärligt Campus

Som jag skrivit om tidigare så har jag i helgen befunnit mig i min studentstad Umeå för första gången på två år. Detta för workshopen Att arbeta självbiografiskt, som hölls på Konstnärligt campus, som sist jag var där var en byggarbetsplats.
På väg till Umeå i lördags stannade bussen till i Strömsund och så här sagolikt vacker var skymningen då över Ströms Vattudal.
När vi slutligen var framme i Umeå gladdes vi åt snöskulpturerna på Rådhusesplanaden, men det var väldigt kallt, fast temperaturen steg avsevärt de sista 20 milen. Ungefär halvvägs mellan Östersund och Umeå var temperaturen nere på -20°, brrrr.
Under förmiddagen befann vi oss i nybyggda Bildmuseet, som nu huserar i fantastisk byggnad mellan gamla Konsthögskolan och Umeå älv. Läget på hela Konstnärligt campus är verkligen slående vackert och det är nästan så att jag börjar önska att jag inte redan gått Konsthögskolan, för att kunna göra det igen!
Vi arbetade och fick höra mer om Att arbeta självbiografiskt både med våra bilder och i text, där vi bl a fick skriva haikun och tankan utifrån vår egen historia.

Det visade sig verkligen vara nycklar till inspirationen med de begränsningar de diktkonsterna innebär. Inte nya för mig, som jobbade just med haikun istället för titlar på mina målningar när jag gick konstskolan, men det är nåt jag inte använt mig av på 15 år.
Nya Konsthögskolan är verkligen välutrustad med bl a nya foto- och ljudstudior. Fantastiskt att få möjlighet att nyttja dem!
En självbiografisk bild som utgångspunkt för en bildserie jag ska jobba med. Den visar även en tanka jag skrev under work-shopen. 
Här är utsikten över Umeå älv från det för mig nya seminarierummet. Konsthögskolan ligger ju numer ett tiotal meter närmare älven än när jag gick där.
Arkitekthögskolan ligger också på Konstnärligt campus och den är helt ny. När jag bodde i Umeå låg bara Konsthögskolan och Designhögskolan där vid älven, medan Bildmuseet låg uppe på Gammlia.
Bye-bye, Umeå!
Känner mig så glad över en oerhört inspirerande dag och vet inte om det allra bästa var att få uppleva nya Konstnärligt campus eller att få träffa dem jag tycker om och kanske särskilt att få kramas lite med Stor-Stina.

Inga kommentarer: