fredag 8 februari 2013

Plåtig Hällgren-Lif

Åsa Hällgren-Lifs utställning hos Galleri Remi hann jag till först sista dagen, så den är tyvärr inte längre möjlig att se.
Natt i Hav och  Bloss är båda i akryl på aluminiumplåt
 Målningarna är främst gjorda på aluminium-plåt för att få en helt slätt underlag och Hällgren Lif målar gärna genom att låta akrylfärgen rinna över plåten.
 – Jag börjar med att slänga upp färg, sedan ser jag vad det föreställer och målar det, berättar Hällgren-Lif i ÖP.
Boning
Jag håller med Jarlås i ÖP om att många målningar, som Boning ovan känns sagolika och påminner om tjeckiska eller sovjetiska tecknade filmer som jag minns från barndomens 1970-tal.
Det Långa Loppet
Aluminiumplåten gör inte bara målningarna släta och helt utan gräng, utan även väldigt lätta och lite blanka, vilket nog delvis ligger bakom den sagolika karaktären. Hällgren-Lifs underlag är i några bilder duk och plexi, men de flesta verken är målade på just aluminiumplåt.
Fars Fiol
Det är detaljerade mönster som påminner om tapeter blandat med spontana figurer, som uppkommit av rinningarna.
Allmogeskogen
För LT berättar Hällgren-Lif att det måleriska tempot får bestämma hur bilderna blir. Färgerna minner för mig om 50-tals inredning och är väldigt dekorativa.
Marker kommer att hängas i gymnasieskolan
Ett särskilt passande konstinköp av Östersunds kommun tycker jag att Marker ovan är. De kommer säkert att uppskattas i den gymnasieskola där de planeras att placeras!

Inga kommentarer: