fredag 22 februari 2013

Modernas storsatsning

Tänk så fantastiskt; Hilma af Klint visas nu i storformat på Moderna Muséet t o m 26 maj så det. Jag ska verkligen försöka ta mig ned och se den! Numer kallas hon Pionjären inom abstrakt konst, se gärna varför här! Den största utställningen någonsin med Hilma af Klint visas först nu på Moderna Muséet. Mycket eftersom af Klint själv förbjöd visningen av de egna verken under 20 år efter hennes egen död. Hon ansåg själv att tiden ännu inte var mogen för dem.

– Hon skrev bland annat ett testamente som gjorde gällande att hennes konst inte fick visas förrän 20 år efter hennes död. Det är oerhört originellt att ett konstnärskap på den här nivån inte hade någon publik i sin egen samtid. Det är något av en Dan Brown-historia, säger Daniel Birnbaum till DN.
 Hilma af Klints Altarbild nr 1 grupp X
ur Templet  bild ur Frieze
I Fokus läser jag Stefan Westrins fantastiskt faktaspäckade artikel Konstkuppen att antroposofen "Åke Fant [doktor i konsthistoria vid Stockholms universitet] försöker i [i sin bok Hilma af Klint – ockult målarinna och abstrakt pionjär] bevisa att af Klint kunde bota sjuka människor med sina händer och se in i framtiden, bland annat ska hon i en dröm ha skådat utgången av andra världskriget långt innan det ens hade börjat. Hela sitt liv levde hon asketiskt och i celibat, men vid den här tiden träffade hon den andliga varelsen Gidro som blev hennes man i den astrala världen. Men det viktigaste, sett från vår horisont, är hur hon nu började måla." Westrin drar där också parallellen med Dan Brown.
Ingela Linds fantastiska recension ur DN 
Ingela Linds fantastiska recensioner ur DN av utställningen finns  inte ute på nätet än, men om du klickar på bilderna av dem, ovan och nedan, så öppnas de större så att du kan läsa dem!

af Klint var sannerligen före sin tid, hon levde 1862–1944 och är det svenska 1900-talsmåleriets största doldis. Utställningen kommer att turnera till både Hamburger Bahnhof i Berlin och Picassomuseet i Málaga. Jag citerar SvD: "Med utställningen stiger vi rakt in i förra sekelskiftets föreställningsvärld av esoterism, ockultism, andeskådande och teosofi. Den komplexa idéhistoriska väven reds glasklart ut i en katalogtext av Iris Müller-Westermann som tillsammans med Jo Widoff ställt samman utställningen, luftig trots mängden verk."
Ingela Linds fantastiska recension ur DN
"Efter upptäckten på 80-talet lanseras nu Hilma af Klint på djupet som en okänd kvinnlig föregångare  till de etablerade, heroiskt manliga pionjärerna inom den abstrakta  konsten – Kandinsky, Mondrian,  Malevitj, Duchamp… Och Moderna Muséets totalgrepp banar verkligen  vägen för en internationell konsthistorisk skräll. af Klints abstrakta  former tycks vid första påseende  även skilja sig från männens. Mjuka, lyriskt böljande och närmast  textila i sitt uttryck." skriver Ingela Lind (överst) bl a och vidare nästa dag (ovan): "Varför innebär Hilma af Klints abstrakta konst en totalskräll för  konsthistorien? För att hon var en svensk kvinna bland  idel manliga centraleuropeiska avantgardister? En sådan fördom ligger säkert bakom Pontus Hulténs nej till att ens ta i hennes hoprullade dukar. Säkert också för att hon var en mystiker som med sina abstrakta  målningar utgjorde en del av en esoterisk kult som fyllt och fortfarande fyller oss utomstående med beröringsskräck" 1905 påstod hon av anden Amaliel ha fått uppdraget att gestalta bortomvärlden och inledde arbetet med en jättelik måleriserie kallad Templet.
Det jag tycker är spännande med af Klint är också hennes ockulta intresse. Hon menade sig vara andarnas passiva instrument för att förklara ett visuellt tolkningsmönster för världens ursprung och utveckling som de andliga mästare sägs ha dikterat för henne eller andra i den kvinnliga spiritistiska gruppen De fem, som hon var en del av.
Hilma af Klint ur gårdagens DN
Igår rapporterades det om den osämja som råder mellan släktingar och antroposoferna, som ärvde Hilma af Klint. Det är så tråkigt att så fort det gäller stora pengar så blir det osämja! Det positiva som kan komma ut ur bråket verkar vara ett museum för alla Hilma af Klints verk just i Järna, men om jag förstår saken rätt så är ett spridande av verken på världens stora museer att föredra för hennes konstnärliga betydelse.
"Det borde hänga ett litet urval av verk på Pompidou, MoMA, Tate, Neue Nationalgalerie i Berlin, och på Stedelijk i Amsterdam. Det vore en rimlig början." enligt nuvarande  Moderna Muséet-chefen Daniel Birnbaum till DNDet komiska är att Moderna Muséet, som en gång tackade nej till hennes kvarlåtenskap ("vänligt och bestämt" av Carlo Derkert under Pontus Hulténs tid) nu är både önskade och själva ser sig som "den självklara samarbetspartnern" enligt samme Birnbaum. Saker och ting förändras, tack och lov! Jag måste försöka ta mig till Moderna när jag ändå beger mig till Sveriges närmaste stad snart!

Inga kommentarer: