Tänk så fantastiskt; Hilma af Klint visas nu i storformat på Moderna Muséet t o m 26 maj så det. Jag ska verkligen försöka ta mig ned och se den! Numer kallas hon Pionjären inom abstrakt konst, se gärna varför här! Den största utställningen någonsin med Hilma af Klint visas först nu på Moderna Muséet. Mycket eftersom af Klint själv förbjöd visningen av de egna verken under 20 år efter hennes egen död. Hon ansåg själv att tiden ännu inte var mogen för dem.
– Hon skrev bland annat ett testamente som gjorde gällande att hennes konst inte fick visas förrän 20 år efter hennes död. Det är oerhört originellt att ett konstnärskap på den här nivån inte hade någon publik i sin egen samtid. Det är något av en Dan Brown-historia, säger Daniel Birnbaum till DN.
– Hon skrev bland annat ett testamente som gjorde gällande att hennes konst inte fick visas förrän 20 år efter hennes död. Det är oerhört originellt att ett konstnärskap på den här nivån inte hade någon publik i sin egen samtid. Det är något av en Dan Brown-historia, säger Daniel Birnbaum till DN.
Hilma af Klints Altarbild nr 1 grupp X ur Templet bild ur Frieze |
Ingela Linds fantastiska recension ur DN |
Ingela Linds fantastiska recensioner ur DN av utställningen finns inte ute på nätet än, men om du klickar på bilderna av dem, ovan och nedan, så öppnas de större så att du kan läsa dem!
af Klint var sannerligen före sin tid, hon levde 1862–1944 och är det svenska 1900-talsmåleriets största doldis. Utställningen kommer att turnera till både Hamburger Bahnhof i Berlin och Picassomuseet i Málaga. Jag citerar SvD: "Med utställningen stiger vi rakt in i förra sekelskiftets föreställningsvärld av esoterism, ockultism, andeskådande och teosofi. Den komplexa idéhistoriska väven reds glasklart ut i en katalogtext av Iris Müller-Westermann som tillsammans med Jo Widoff ställt samman utställningen, luftig trots mängden verk."
Ingela Linds fantastiska recension ur DN |
"Efter upptäckten på 80-talet lanseras nu Hilma af Klint på djupet som en okänd kvinnlig föregångare till de etablerade, heroiskt manliga pionjärerna inom den abstrakta konsten – Kandinsky, Mondrian, Malevitj, Duchamp… Och Moderna Muséets totalgrepp banar verkligen vägen för en internationell konsthistorisk skräll. af Klints abstrakta former tycks vid första påseende även skilja sig från männens. Mjuka, lyriskt böljande och närmast textila i sitt uttryck." skriver Ingela Lind (överst) bl a och vidare nästa dag (ovan): "Varför innebär Hilma af Klints abstrakta konst en totalskräll för konsthistorien? För att hon var en svensk kvinna bland idel manliga centraleuropeiska avantgardister? En sådan fördom ligger säkert bakom Pontus Hulténs nej till att ens ta i hennes hoprullade dukar. Säkert också för att hon var en mystiker som med sina abstrakta målningar utgjorde en del av en esoterisk kult som fyllt och fortfarande fyller oss utomstående med beröringsskräck" 1905 påstod hon av anden Amaliel ha fått uppdraget att gestalta bortomvärlden och inledde arbetet med en jättelik måleriserie kallad Templet.
Hilma af Klint ur gårdagens DN |
"Det borde hänga ett litet urval av verk på Pompidou, MoMA, Tate, Neue Nationalgalerie i Berlin, och på Stedelijk i Amsterdam. Det vore en rimlig början." enligt nuvarande Moderna Muséet-chefen Daniel Birnbaum till DN. Det komiska är att Moderna Muséet, som en gång tackade nej till hennes kvarlåtenskap ("vänligt och bestämt" av Carlo Derkert under Pontus Hulténs tid) nu är både önskade och själva ser sig som "den självklara samarbetspartnern" enligt samme Birnbaum. Saker och ting förändras, tack och lov! Jag måste försöka ta mig till Moderna när jag ändå beger mig till Sveriges närmaste stad snart!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar