torsdag 21 februari 2013

Emma Grelson

stengodsservisen Silva var examenensverket
från utbildningen och visar stiliserade granar
På Drejeriet visar Emma Grelson keramik t o m 23 februari. Det är främst den vackra stengodsservisen Silva som visas i flera färger.
  – Jag blev på allvar intresserad av keramik på gymnasiet och i våras gick jag ut den tvååriga utbildningen på Formakademin i det tidigare Rörstrandsområdet i Lidköping. berättar hon för ÖP. Särskilt kul är att få testa olika tekniker och till avslutningen valde jag att jobba fram gjutformar till servisen som är i stengods.
halsbad i stengods och raku
Grelson berättarför LT att hon här inspirerats av en resa till Japan, men det har jag lite svårt att se och påminns snarare om hennes hembygd på Rödön med de stiliserade granar som pryder servisen och de stora Kantarell också de i stengods och schamottlera. Halsbanden ovan känns också mer Jämtland än Japan, tycker jag.

Inga kommentarer: