onsdag 6 februari 2013

Kvalitet och kvantitet - mina tankar

Jag fick en förfrågan om en smink-budget verkar normal eftersom jag har rätt bra koll på kosmetika tack vare att vänner driver Parelle här i stan. Jag kollade igenom budgeten som låg på drygt 4000/år och var uppdelad i vilka produkter det gällde och priset på dem.
båda bilderna är innifrån Parelle i Östersund, som
också har salong och uthyrning av festkläder
Jag tänkte att mitt svar kanske är till nytta även för fler där ute, för jag är av den åsikten att kvalitet är så enormt mycket viktigare än kvantitet. Fast jag använder dyrare produkter är min budget ändå inte ens hälften eftersom jag använder de bästa produkterna på marknaden, men med måtta! Dessutom är dessa väldigt mycket drygare eftersom de är mer koncentrerade än billigare som kan köpas i t ex mathandeln. De som kan det här med smink brukar, precis som jag, tycka att både foundation och primer är 1900-tal och bör ersättas med mineralpuder istället. Det blir snyggare, ger en mindre täckande ”maskkänsla”, blir billigare (eftersom man behöver använda mindre) och både är och ser naturligt ut. Rouge och puder känns också mest som sånt gamla tanter använder, om man bortser från att t ex fixera läppstiftet med. Jag tycker också att flyttande eye-liner är oerhört mycket snyggare och lättare att arbeta med än t ex kol- eller kajalpennor. Sådana har jag dock fortfarande kvar sedan jag gick i gymnasiet och använde det, men använder oerhört sällan. Det funkar eftersom de inte härsknar eller blir dåliga med tiden och jag är heller inte överkänslig mot smink (så länge det inte innehåller krom som jag är överkänslig mot). Jag använder inte mascara särskilt ofta efetrsom jag dels har så långa fransar redan och också brukar permanent-färga dem själv hemma kanske varannan månad. I o f s med billigt märke från Åhléns bara.
Vi med ”ungdomlig fräschör” koncentrerar istället våra vedermödor på att ta uppmärksamheten från (istället för att täcka och dölja) vad vi inte är nöjda med och istället framhäva det vi gillar. Precis som man gör inom konsten framhäver man med ljus och skuggor. Med det tjänar man även att det ser mindre konstgjort och plastigt ut än med en massa billig täckande skit. Det här med borstar och verktyg är viktigt att köpa kvalitet så håller det i decennier och man behöver inte köpa nytt varje år (dvs kostar kanske max en femma/år om man slår ut det över tiden fast de kanske är dyra i inköp). Det är också väldigt viktigt att sköta och t ex rengöra verktygen ordentligt (precis som vi konstnärer rengör penslar osv), vilket också är en hygienfråga. Enormt många allergier uppkommer pga t ex borstar som aldrig rengjorts eller ännu värre, delats med andra så att smitta sprids.

Enligt vännerna på Parelle kan jag nästan lika mycket som de som de anställer som är utbildade kosmetologer eftersom jag alltid passat på att ställa en massa frågor och ber om hjälp med det jag undrar över. När jag tillfrågas kan jag absolut komma med råd, tips och hjälpa till att öva, men jag hoppar inte på nån och säger att hon borde sminka sig på ett visst sätt istället. Det skulle vara en förolämpning på god väg mot övergrepp och sånt kan andra få hålla på med, men inte jag.

2 kommentarer:

The Secret Garden sa...

Jag sminkar mig bara när jag måste ut och visa mig för okända människor. På stan eller nåt. Annars struntar jag fullkomligt i det.
Och så har det blivit krångligt, jag har börjat se sämre och sämre, både på nära och långt håll så det blir lätt kladdigt och jag Ryser...när jag fattar vad dåligt det ser ut.
Men visst, en bra lagd makeup är som en bra målad tavla, som visar upp det bästa som faktiskt redan finns där inunder.

//Boije

Lyckans Smed sa...

Helt rätt uttryckt!