onsdag 20 februari 2013

Eldigt isig Marléne Nilsén

Från Is till Eld är titeln på Marléne Nilséns utställning på Galleri Mono t o m 3 mars. En titel som är en ledtråd till färgskalorna i utställningen. Hett brandgult och svalt gråblått.
Det är ett måleri uppblandat med collage, citat och annat som påminner mig om min systers verk när hon gick Stockholms konstskola 1990, som då var belägen mellan Stadsbiblioteket och Odenplan. Även KajsaTuva Henrikssons ande anas i uttrycket, liksom affischer från 80-talet.
Tidningsurklipp, tryckta ord och siffror på duk, som har en svart grundfärg gör det tydligt att konstnären Robert Rauschenberg är en viktig förebild, som hon berättar i LT, med tillägget att "impulser kommer även från musik, situationer och möten med andra människor."
I verkförteckningen berättar hon om sig själv och om den oreangea färgen som är viktig i hennes verk. Ett spännande initiativ men jag skulle gärna ha läst mer också om den gråblå färg hon också använder en hel del och som nästan är komplementfärgen. Gråblått är en väldigt sval färg och c
det är just gråblått det blir om man blandar alla färger. Blått ger också lugn och harmoni, vilket balanserar det djärvt oreangea medan grått står för visdom och ett långt liv.
 
Från Is till Eld är en modig utställning med stora färgrika bilder av en tjej som verkar vilja ta för sig. Det ska bli spännande att följa Marléne Nilséns utveckling! (Jag ber om ursäkt men jag har inte kunnat klura ut vilka titlar verken har och fick inte med numren på mina foton.)

Inga kommentarer: