måndag 4 februari 2013

Inspirerande första dam

I fredags hade Gail Collins, som är författare och kolumnist i New York Times, skrivit om energiska Hillary Clinton, som jag tycker är en enormt inspirerande kvinna, i DN. Kolumnen En arbetshäst drar vidare ligger dessvärre inte ute på nätet, men om du klickar på bilden nedan så öppnas den i större format så att du kan läsa den. Du kan även läsa den på engelska ur New York Times här.
Gör det! Som jag nämnt tidigare sörjer jag att Hillary Clinton aldrig fick chansen som president, för hennes energi och kunskap verkar inte ha några gränser. Det tror jag är oerhört viktigt på posten som ledare för ett land, och särskilt då för USA. Som jag skrev beror det rätt säkert på vad den amerikanska psykologen och kvinnoforskaren  Martha Burk uttryckt och DN Världen spann vidare på i november; "Trots mångfalden är USA fortfarande fullt av barriärer: för svarta, för invandrare, för sexuella minoriteter. Men frågan är om inte den högsta tröskeln ligger framför den som är född till kvinna." Att Barack Obama valdes till president 2009 istället för den oerhört kunnigare Clinton som dessutom har alla de eftersträvansvärda erfarenheter hon har efter sin makes presidentperiod 1993 - 2001 kan omöjligt ha någon annan förklaring, enligt mig.

Inga kommentarer: