söndag 31 juli 2011

Rumsren

Som kattägare behöver man egentligen inte fundera så mycket över rumsrenhet, eftersom de blir lär sig det redan som små ungar av sina mammor, bara hon brukar gå på låda. Efter att ha träffat lilla valpen Scott  fick jag mig dock en tankeställare eftersom det inte alls är lika naturligt för hundar.
Scott med husse 27 juli
Jag gick därför in på Jägareförbundets sida och fick lära mig följande: Hundar har olika lätt för att snabbt bli rumsrena. Men det hänger mycket på hur flitig hundägaren är att ta ut valpen också. en valp får man bäst rumsren genom att ta ut valpen ofta och att vara kvar ute tills den har gjort något. Och att ge den beröm när den kissar eller bajsar ute! Gå gärna tillbaka till samma ställe där valpen gjorde något senast, den känner att det luktar av det egna kisset och förstår att där är det bra att sätta sig. Olyckor inomhus är det bara att nonchalera och torka upp! Eftersom de gärna, precis som katter, kissar där det redan luktar kiss är det dock idé att skura stället där de kissat med ättika, så att det inte sker en olycka till just där! 


En vän utbrast då: "Precis så gjorde jag med barnen!" så jag svarade glatt att "visst, det är egentligen bara att tänka logiskt och uppmuntrande! ;-)" samtidigt som jag ännu mer gillar läget med en katt som t o m går till lådan när hon ska kräkas! Det skulle knappast en hund ens komma på tanken...

Inga kommentarer: