onsdag 13 juli 2011

"Oinfriade" förväntningar

  Jag kanske borde jag ha läst den på orginalspråket istället? Tvivlar
dock ändå på att jag ärligt skulle kunnat kalla den Mästerverk då...


Inser att jag visst hade  för höga förväntningar på Patti Smiths bok Just Kids. Visst är den bra, men att kalla den ett mästerverk kan man bara göra om man inte läst de riktiga mästerverken. Visst är den ovanligt bra för att vara en beskrivning av ett rock- och konstnärsliv i New York, med många fina detaljbeskrivningar och ögonblicksbilder. Sätter man den mot exempelvis  Lev Tolstoj eller Oscar Wilde blir dock jämförelsen bara pinsam för kära frau Smith, tycker jag.

Därmed inte sagt att jag inte tyckte boken var bra och jag är dessutom enormt imponerat av 
Smith både musikaliskt och som den fantastiska person hon verkar vara!  Som författare imponerar hon också, men ett Mästerverk är hennes bok inte.


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: