måndag 25 juli 2011

Utan nåt att förlora

Det är då vi blir som allra modigast;  när vi inte har nåt att förlora, utan tvärtom allt att vinna! När vi "kommit upp oss" och har mycket att förlora blir vi istället fega. Läser om just det i DN 22 juli under titeln Utanför trygghetszonen om Kajsa Grytt. Hon kommer att delta i Författarsamtal här i  Residensträdgården, Östersund på fre 29 jul 2011 kl 14:00 och då kommer jag att vara där.
Kajsa Grytt på bild från boka.visitostersund.se
För ett drygt år sedan var situationen sådan för Kajsa Grytt att hon sa hon i en intervju om sin tillvaro sa att
”som det är nu kan det inte vara, då kommer min själ att dö”. Efter det fattade hon mod, hoppade
av jobbet och sen kom tvillingfödseln som förlöste allt; självbiografin Boken om Mig Själv och refrängstarka plattan Kvinna under påverkan. Det var då hon insåg hur förlamande säkerheten egentligen hade varit:
– Man kan köra fast i trygghetsnarkomani där saker krymper i stället för att expandera. Det var ett jättehärligt beslut och jag är bra på att leva i en ekonomisk riskzon. Jag behöver inte ha fast inkomst varje månad, jag kan leva och bo billigt. Jag har inga lån, jag har byggt ett liv där jag är fri säger hon i DN.

Jag kan verkligen känna igen mig i Grytts resonemang. När jag var helt nere på botten efter olyckan var jag väldigt modig och jobbade hårt för att nå mina mål. Nu när jag bor bra, är etablerad som konstnär här i Jämtland och egentligen inte har något att bevisa känner jag mig feg inför förändringar och att t ex flytta ned till Skåne. Jag tycker inte om denna fega MalinMatilda och ska därför göra mitt yttersta för att finna modet i mig själv för att göra det jag vill och i alla fall testa nya saker, att åtminstone försöka leva enligt lustprincipen! Min lustprincip är att göra mer att det jag har lust med och mindre av allt annat. Då kommer jag även att bli både friskare och fridfullare enligt gårdagens inlägg ;-) Särskilt med tanke på att kultur är det jag har lust för!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: