onsdag 6 juli 2011

ps om rabarber

Om det  Pernilla Månsson upprepade flera gånger i  Trädgårdsfredag, att rabarber inte får skördas efter Midsommar vore sant så skulle vi i Norrland knappt hinna äta nån rabarber alls. Jag inbillar mig därför att det är något som enbart gäller söder om Dalälven o kanske ev. t o m bara i Skåne, Blekinge och Småland för det har jag aldrig hört tidigare...
Jag fortsätter därför att njuta av rabarber och har precis en form med ett nytt recept på Cookie rabarberpaj i ugnen. Det låter som om det vore en minst lika stor hit som Längtans paj och Knäckig rabarberpaj, vars recept du kommer till om du klickar på namnet. Den tänker jag avnjuta på min soliga balkong med dagens första (!) kopp kaffe.
Rent generellt så sägs det att man inte ska äta rabarber efter midsommar eftersom rabarber innehåller mer oxalsyra ju senare på säsongen man äter den. Ett tips då är att alltid ha mjölkprodukter (grädde eller glass förordas ändå oftast i recepten) till eftersom det neutraliserar syran. Så var det med den saken...

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

1 kommentar:

Lyckans Smed sa...

Cookie rabarberpajen är väl söt för mig som (är så söt i mig själv att jag;-) älskar den sura rabarbersmaken
/*