lördag 9 juli 2011

Lästips

Jag måste nu komma med ett lästips, nämligen Kathryn Stocketts bok  NicevilleStockett är bara ett år äldre än mig och jag känner väl igen stämningen i the good old south, fast jag befann mig i Georgia istället för Mississippi, där boken utspelar sig. Min värdfamilj tillhörde iofs inte överklassen eller hade hemhjälp heller för den delen, men själva atmosfären finns ännu bevarad i mitt minne.



Niceville är både prisad och berömd i pressen och jag har i princip sträckläst den och känner så väl igen södern från min ungdom. Första kapitlet kändes som en kvinnlig variant av Onkel Toms Stuga, men de växlande berättarnas olika perspektiv och uttryckssätt gör den till något helt eget. Att det dessutom skrivs ur ett kvinnligt perspektiv lyfter Niceville ytterligare


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: