tisdag 12 juli 2011

Citrusvatten för väldoft och hälsa

Jag tycker att doften av min citrusväxt Kalamodin överträffar det mesta! Den doftar som en frisk sommarnatt helt enkelt varken för starkt eller för sött, så därför står den i mitt sovrumsfönster.  
Citrusväxter innehåller terpener och dessa påstås stimulera enzymer som hjälper cellerna att blockera cancerframkallande ämnen. De innehåller också små mängder naturlig acetylsalicylsyra, vilket kan förebygga blodproppar. (För att nå önskade effekt krävs dock ett dagligt intag på 40 - 80 mg och ett kilo apelsin ger drygt 25 mg...) Apelsinolja dödar tropiska stickmyror, getingar och kattloppor utan att ha någon skadlig inverkan på varken människa, husdjur eller på miljön. Flugor dör av en skadad apelsin utan att vara i direktkontakt med den, även om verkan naturligtvis är snabbare vid direktkontakt. Apelsinen har alltså ett väldoftande och effektivt insektsmedel! Pressade apelsinskal kan användas för att hålla irriterande flugor borta. Jag testade därför också att göra doftvatten av Kalamodin-blommorna, vars doft jag helst vill behålla så länge det går!
Jag gjorde på samma sätt som när jag gör lavendelvatten och  kokade upp vatten med Kalamodin-blommor (ju mer blommor desto starkare doft) i några sekunder. Silade och tillsatte en droppe Tea tree-oil som konserveringsmedel (för att den ska hålla sig). För mycket gör att den lukten tar över! Jag hällde i en sprayflaska och kan spraya i t ex sängen när blommorna knutit sig till "apelsiner".
Då kan jag njuta av den fantastiska doften länge och dessutom ska det ju vara effektivt som insektsmedel!
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: