lördag 30 juli 2011

Efterlängtat

Som jag skvallrade om härom dagen har Kajsa Grytt befunnit sig i min lilla stad. Främst för att spelaYran men även för att berätta om sin  Boken om Mig Själv i ett författarsamtal i Residensträdgården.
Kajsa Grytt med sin egen Boken om Mig Själv
Eftersom jag inte har möjlighet att se spelningen på själva Yran såg jag främst fram emot det senare, fast jag ännu inte köpt boken trots att jag tänkt göra det sedan jag hörde talas om den. Den handlar nämligen om den svenska postpunk-scén jag själv var aktiv på senare. Det Grytt avslöjar var jag tyvärr för ung för att själv uppleva, men känner väl igen miljöer och namn. Uppskattar särskilt att hon tog upp Musikforum som så föredömligt. Jag var själv som mest aktiv i Östersunds Musikforum ungefär 1987-90, så det var dessvärre efter att både Tant Strul o många andra av banden Grytt tar upp i sin bok.
le Jardin de la Reidence eller
Residensträdgården på ren svenska



Vad jag inte förväntat mig var att min gamla idol Johan Johansson också skulle vara med, så det blev en fantastiskt glad överraskning! Det borde det dock inte vara enligt syster Mia, som säger att de alltid reser ihop. Kanske för att de som Grytt nämnde är som syskon och har känt varann i över 30 år.
 Johan Johansson hade förstås  Converse
i olika  färger som förväntat


Det blev en oerhört givande dryg timmes samtal för mig och jag fick även köpa en av de fyra böcker Grytt hade med till försäljning. Jag har redan börjat läsa den och ser verkligen fram emot fortsättningen, fast först när jag läst ut Just Kids, som Grytt lovade är något helt annat och som jag har kvar ca 20 sidor av bara. Bäst av allt var dock kramen jag snodde av Johan Johansson, den har jag önskat mig sedan jag var typ 17!
Kajsa Grytt skrev även en liten hälsning
till mig i
Boken om Mig Själv!
Utsvulten som jag var på kramar passade jag även på att ge Kåre Henriksson en, liksom Katarina Franck och Anna Erlandsson som också var där fick en stereokram. Mmmmmm<3


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: