lördag 2 juli 2011

Odling mot blodsugare

Vampyrer är inte de enda blodsugare som skyr vitlök. Jag har tidigare skrivit att Basilika skrämmer iväg de små rackarna, men tydligen är vitlök ännu effektivare!  Det ligger alltså mer än skrönor bakom att det är med detta man får blodsugande vampyrer att "vika hädan"!  Vitlökens  kraft läser jag (givetvis) om i  Louise Riottis "odlar-bibel" Morötter Älskar Tomater.
spirande vitlök
Vitlök planteras dock i regel under hösten (sept - nov) för skörd nästkommande sommar, men antar att det ändå bara är att sätta några växta klyftor i en kruka i soligt läge för att de ska gro även nu. Personligen förlitar jag mig på Basilikan och inbillar mig även att mina Pelargoner hjälper till att hålla myggen på avstånd!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: