torsdag 7 juli 2011

Punschglass från grunden

Så här i högsommartid är ett glassrecept av nöden. För mig, mina systrar och alla andra som smakat min farmors punschglass är det en smakupplevelse nästan utan motstycke. När folk säger att de ätit eller gjort "hemmagjord punschglass" genom att bara mjuka upp vanlig vaniljglass o blanda i punsch, ler vi nog en aning överlägset om vi nu kan hejda superlativen om farmors smak av det riktiga himmelriket att svämma över i våra munnar.
Punschglass med färska jordgubbar - mums!
Min syster Maja har tagit över farmors recept och lyckas nästan överträffa henne emellanåt. Till söndagmiddagen blev det alltså Farmors punschglass i solen på balkongen och jag delar här med mig av detta recept till himmelriket:
3 - 4 äggulor
1/2 dl socker
vispas hårt innan man tillsätter

1/2 dl punsch och 
3 dl hårt vispad grädde
vänd ned i glassmeten. 

Frys så i minst 6 h. Om du har en glassmaskin är det bra, men det funkar även utan, bara grädden och äggsmeten är nog hårt vispade och man tar fram glassen en stund innan den ska serveras. Strö även helst
riven mörk choklad
i ett så tjockt lager som önskas. Njut i långsamma smakrika tuggor!

Inga kommentarer: