onsdag 29 juni 2011

Jordgubbar och rabarber

har smaker som förhöjer varann på bästa tänkbara sätt, så nu när det är säsong för både ock gäller det att ta tillvara dessa fantastiska råvaror. Jag stillar min längtan med en paj som heter just

Längtans Paj med jordgubbar o rabarber
Längtans paj 4 - 5 port
1/2 l rabarber i cm-stora bitar
1/2 - 1 dl honung
1/2 l fasta jordgubbar
Sätt ugnen på 225 grader. Lägg rabarbern i en pajform och ringla över honungen. Om den är för fast värm den i mikron eller håll burken under varmt vatten. Sätt in och sänk temperaturen i ugnen till 200 grader. Låt rabarbern stå i ugnen ca 10 min. Skiva under tiden jordgubbarna o ta tag i smuldegen.
honungen blir flytande om den värms
75 g smör
1½ dl mandelmjöl 
½ dl pyssliumhusk
1 - 1 1/2 msk kanel
1/2 dl forsocker
Arbeta samman alla ingredienser så att den blir riktigt grynig. Ta ut formen, lägg på jordgubbarna och strö sedan över smuldegen. Grädda i 15 min o servera med vaniljyoghurt eller glass! Mumsa på den i solen!
skivade gubbar och smuldeg
Alltså, den är så GOD att jag måste avbryta mig mitt i en tugga o rapportera det; precis perfekt brytning mellan de söta jordgubbarna o sura rabarbern!!!

Inga kommentarer: