tisdag 4 oktober 2011

En sista skörd

Härom natten var det bara 1° ute, så nu har jag skördat årets sista tomater, som får ligga i mitt soliga köksfönster och mogna.
årets sista tomatskörd, behöver sol för att mogna
Samtidigt tog jag också in mina Pelargoner och Amaryllisar men Fuchsian och Klematisen, som inte har lika mycket blommor som innan, finns ännu ute, liksom lavendeln. Det är annars väldigt tomt på min balkong nu eftersom mina balkongmöbler numer är kaféinredning på Allbergshallen Galleri & Konstkafé.
inte bara mina balkongmöbler utan också tre Pelargoner har
fått agera kaféinredning på Allbergshallen Galleri &
Konstkafé
 som öppnar för sista dagarna idag  +  på ons kl 12.
Jag måste gå och prata med Sonja som inte ens tar sig  ut med sitt onda knä. Jag har skött om hennes rabatter under sommaren pga det, men har inte fått nyckeln till det förråd där hon vinterförvarar och hämtar vatten. (Jag har fyllt på vatten hos vaktmästaren om det inte funnits regnvatten.) Dels eftersom den är bra att ha när jag ska plocka in allt men framför allt eftersom jag gärna vill vinterförvara även mina  Amaryllisar och Fuchsia där. I förråds- och t o m matkällaren här i huset är det nämligen för varmt för det.
Pelargonerna har nu fått flytta in
och trängas i mina fönster
Jag har lovat att gräva upp  Sonjas ringblommor när de slutat blomma och där tänker jag sedan vinterplantera mina Klematisar, det blir annars ett problem när föräldrarna flyttat till Österlen. Får jag dem inte i jorden kommer de nämligen med största säkerhet att frysa ihjäl i sina krukor.
Jag får väl ta med mig ett par Mesproppar till henne på torsdag och diskutera saken. (Hennes sura och tjänstovilliga gubbe ska dock inte få någon.)

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: