söndag 2 oktober 2011

Dondrians på Drejeriet


Igår var det så fullt upp på Allbergshallen Galleri & Konstkafé att det enda ytterligare jag han uppleva av  Konstens vecka var Don Bays vernissage för Linear Variations Drejeriet. Att jag gick just dit är jag oerhört glad över, för Don Bays keramik har verkligen utvecklats sedan senast jag såg den och är en helhetsupplevelse!
De vitsiga titlarna på (här)  Dondrian #3 och Dondrian #4, som
anspelar på Piet Mondrians rutmönster, är den humor jag älskar!
 
Don Bay, som är amerikan, lever sedan länge ihop med min klasskompis från Östersunds konstskola, Ewa Carlsson. De träffades när hon jobbade som flygvärdinna och han som  advokat, vid en keramik-kurs i Kalifornien. De bor sedan ett drygt decenium på Frösön och är båda aktiva på den Östersundska konstscénen.
Raku-brända Linear #1, Linear # 2, Linear #3 och Linear
#4
 påminner om Bays studier i Japan men med ett eget språk

Dondrian #1, Long John, Jaws och Dondrian # 2 är
i stengods/porslin (Dondrians) och Raju

Cursive Hotel, Salt n' Pepper, Curvey och på väggen
Nerikomi Drapery, så Maroon och
 Moon Wave - V



















































Du har till den 15 oktober på dig att uppleva Don Bays  Linear Variations på Drejeriet. Mitt råd är att du verkligen gör det; den är inte bara en fest för ögat utan också för hjärnan!

Inga kommentarer: