torsdag 13 oktober 2011

Harmoniskt Österlenskt på Ahlbergshallen


Ahlbergshallen möter man t o m 16 oktober ett akrylmåleri i sammanhållna färgskalor av Ia Karlsson på handgjort fransk akvarellpapper.
Norröver och Kaniner visar exempel på de avskalade formerna
 Motiven är avskalade och färgskalan är det mest spännande i ett annars vemodigt måleri som har en lugn känsla. Karlsson är bosatt på Österlen, så det harmoniska lugnet kommer säkert därifrån. Ja, ni känner nog till min kärlek till allra sydligaste Skåne vid det här laget...
Gnagare och Pixlar, den senare gör
sig än bättre med lite avstånd, som
pointislism oftast gör fast Pixlar
inte riktigt passar in på den benämningen









– Jag målar hus som egentligen är varianter av hästar, som är mitt ursprungliga motiv, säger hon till ÖP. Jag köpte en häst för att ha som modell, men den har småningom omvandlats till husen. Fast egentligen handlar mitt måleri om färgerna och på senare tid har jag alltmer börjat använda blått.
Målningarna blir anonyma i den
stora vackra salen och inget enskilt
fångar uppmärksamheten














"Maken och konstnären Hans Olsson arbetar med akvarell och lämnar efter sig drösvis med lumpark, som Ia återanvänder för sina akrylmålningar, återvinning i högsta potens".
 Därav det lite udda materialet, vilket jag, som också arbetar lite med återvinning verkligen uppskattar.
Den blågrågröna färgskalan har lite 50-tal över sig och
lämpar sig särskilt bra för de avskalade motiven, tycker jag

Inga kommentarer: