fredag 21 oktober 2011

Paris lockar mer än vanligt nu

För tillfället känner jag mig alldeles ovanligt lockad av att åka till Paris! Den största anledningen till det är L’aventure des Stein. Matisse,Cézanne, Picasso Grand Palais i Paris. Som Birgitta Rubin uttrycker det i DN: "Bakom projektet att spåra och återsamla dessa närmare 200 verk, i dag spridda överfem kontinenter, ligger tio års arbete av amerikanska och franska museiintendenter. Den nya kunskap som genererats är också imponerande, med både omvinklingar av historien och än fler bevis för betydelsen av Steinfamiljens vågade, hängivna samlande." T o m 16 januari kan denna underbara utställning bevittnas i Paris. Igår rapporterade även Kulturnyheterna om denna fantastiska utställning.

bild ur DN
På samma uppslag i DN tipsar Rubin om ytterligare en intressant utställning, särskilt för oss skandinaver, nämligen Edvard Munch, l’oeil modern på Centre Pompidou, där två curatorer storsatsat på Skandinaviens störste målare t o m den 19 januari. Utställningen består av 60 målningar, 30 verk på papper, 50 vintagefotograifer och flera av Munchs amatörfilmer. Så en hel del bör vara nytt också för mig!
"Syftet är att visa att expressionisten Munch inte alls bara vände sig inåt. Tvärtom intresserade sig han 
för allt från illustrerad press och teater, till filmkonst och röntgenbilder."

ur DN, klicka på
bilden så öppnas en
större variant av den
och du kan läsa!
Naturligtvis vill jag också träffa mina vänner som bor i Paris, njuta av atmosfären, butikerna, maten och kanske åka upp i Eiffel-tornet denna gång, vilket jag inte prioriterat de tidigare tre gånger jag varit där. Mer konst vill jag givetvis också se. 



All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!



Inga kommentarer: