fredag 29 juli 2011

Mumsigast på M på min balkong!

Jag har varit grymt sugen på Moules Marinère (franska vinkokta musslor) i flera dagar och såg framför mig hur jag skulle sitta på någon uteservering och äta det. Jag har därför sökt det med ljus och lykta på Stråket och alla stadens restauranger. Till min enorma besvikelse finns det dock inte att uppbåda ens på Captain Cook, som tidigare haft det på sin sommarmeny och när jag frågade efter det svamlade ägaren bara. Tänkte då att själv (som vanligt) får bli bäste dräng och stegade in till Vickans fisk-disken på Matcity och inhandlade alla ingredienser. Se här ett sådant lyckat resultat det blev:
Moules Marinère och Mulderbosch rosé i glasen på min
balkong; godaste vinet samt trevligaste sällsakapet!!
Så här gör du själv godaste Moules Marinières:
1 nät blåmusslor
Skrapa musslorna under rinnande vatten och dra bort den lilla tofsen. Musslor som inte stänger sig när man knackar dem i diskbänken ska kastas.

Musslorna är klara när skalen öppnar sig
olivolja
2 hackade schalottenlökar
2    - " -      vitlöksklyftor
2 dl vitt vin
Hacka lök, vitlök och persilja. Värm lite olja i en stor gryta och låt hacket fräsa några minuter under omrörning. Häll på vinet. När det kokar lägger man i musslorna och lägger på locket. Musslorna är klara när skalen öppnar sig. (Ca 5 min)
2 dl grädde
2 kvistar hackad persilja
Tillsätt smör och grädde. Koka upp o smaka ev av med salt o peppar. Oftast tycker jag att det smakar så bra utan att det behöver tillsättas. Lägg över hackad persilja och servera med gott bröd, som t ex Levain bakat av Frejas Bakeri.
väldigt gott med goda vinsåsen som Levain-brödet gärna
kan doppas 
i och man kan smaska i sig med sked!
Så mycket billigare och trevligare på den egna balkongen med sol och gott sällskap än att trängas nere på stan! Dessutom fick Greta vara med.


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: