måndag 6 december 2010

Saffransbullar med mandelmassa och kardemumma

Eftersom jag inte gillar "förgrämda vindruvor" (=russin) föredrar jag lussekatter och saffransbullar utan sådana till jul. Idag har jag experimenterat fram ett fantastiskt recept med både mandelmassa och kardemumma, med ledning av två andra recept innehållande vardera i saffransbrödet. Naturligtvis delar jag med mig av min lyckliga upptäckt till er, kära läsare!
Kardemumma som man stöter själv blir mycket smakrikare än färdigmalen och kryddornas smak utvecklas ännu mer om de även värms, så därför tillsätter jag dem med mjölken. Mandelmassan gör jag själv och apelsinerna tvättar jag noga i (kokt här i Östersund) vatten och med borste innan jag river skalet. Var noga med att inte få med något av det vita, som smakar bittert!
Nu ska jag ta mig julefika framför Våra Vänners Liv, med dessa och saffrans biscotti
Saffransbullar med mandelmassa och kardemumma
Börja med att ställa fram
 
150 g smör 
någon timme innan så att det är rumsvarmt när baket börjar. Stöt 
1 g = 2 påsar saffran
 1 tsk hel kardemumma 
1 bit råsocker 
tillsammans med en bit råsocker i en mortel. Värm 
5 dl mjölk 
ihop med saffran- och kardemummakrosset fingervarmt, 37°. Smula
50 g jäst 
 i en bunke och häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av degvätskan, 
2 dl råsocker /max 1 tsk Stevia/honung 
2 krm salt 
och nästan allt
max 10 dl mandelmjöl 
2 dl pyssliumhusk
spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.

Gör fyllningen under tiden: Riv
200 g mandelmassa 
blanda med
100 g rumsvarmt smör 
1 apelsin, rivet skal 
Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela den i två bitar. Kavla ut varje bit till en platta, ca 40 x 30 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop. Skär rullarna i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta ca 30 min. Sätt ugnen på 250°.   Pensla bullarna med uppvispat
1 ägg 
och strö över
50 g mandelspån
Grädda mitt i ugnen 8-10 min. Låt bullarna svalna på galler.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: