tisdag 4 juni 2013

Skillnaden på självkänsla och självförtroende

Jag tog upp det här med självinsikt, (eller snarare bristen på sådan) härom dagen. Nu är det därför dags att gå vidare till de besläktade självkänslan och självförtroendet, som är olika delar av självinsikt och som vissa har problem att skilja på.

Självkänsla är vad man känner för sig själv, alltså hur man ser på och definierar sig själv, trots eventuella misslyckanden. Det har ingen betydelse för dig vad andra tycker om dig, eftersom du vet att du är en värdefull människa som är bra på annat. En god självkänsla hjälper dig att kunna bortse från om andra pratar om att du t ex är arbetslös. Du vet att du ändå är unik och värdefull just därför.
en underbar illustration av självkänsla (eller kanske av
Carl Bildts "självinsikt"? bild lånad från wordpress.com
Självförtroende handlar istället om din tilltro till att klara av saker och ting. Ett högt självförtroende gör att du mår bra när du får höra att du gjort något bra. Det är alltså andras bekräftelse som bygger upp ditt självförtroende. När andra talar om att du duger och fokuserar på det du presterat får du självförtroende. Man får bra självförtroende när man tror på att man kan klara av saker och när man får bekräftelse på det växer självförtroendet. Det är hela skillnaden.  Med en god självkänsla är det inte nödvändigt med bekräftelse på samma sätt som när det handlar om självförtroendet.

När jag säger att jag tvivlar på min kompetens, men aldrig på min envishet innebär det alltså att jag har god självkänsla men att mitt självförtroende beror helt på om jag lyckas med vad jag vill företa mig eller inte.

Inga kommentarer: