söndag 9 juni 2013

"Fin-hybris", lortar och döda fiskar

En fördel jag faktiskt kan se med min förbaskade hybris och att jag inbillar mig att jag kan påverka saker och ting i så hög grad är i a f att jag agerar när jag tycker att något är fel. Jag kommer inte bara att vända mig bort och tycka det blir dålig stämning, som Özz Nöjen skämtar om  Det må vara dumdristigt och emellanåt har jag fått en tjottablängare mellan lysmaskarna, som vi sa på 70-talet, men oftast har folk bara blivit tysta och eftertänksamma. Och om jag inte skulle ha gjort det skulle jag inte kunna fortsätta leva med mig själv.
"Bara döda fiskar flyter med strömmen"
Bild lånad från http://wumo.com/
Jag är (och har nog alltid varit) en besvärlig människa och blir sällan så upprörd som när jag hör eller läser om brott som begåtts i t ex fullsatta tunnelbanevagnar utan att någon enda person alls reagerat. Det är just i tystnaden och att ingen vågar se eller reagera som faran för att samhället ska utvecklas till totalitärt eller repressivt ligger. Därför; våga ta ditt ansvar och sätta stopp nästa gång du ser nåt du tycker är fel! Om fler tordes lägga sig i och säga ifrån skulle inte sånt hända!
Bild: God förmiddag! Hoppas att du får en toppen bra lördag! /Jesper Caron
"om det inte finns några upp och ned i ditt liv
betyder det att du är död"  Precis som i mitt är både
toppar och dalar nödvändiga. Fantastisk bild från banzart
Tänk på att du ska kunna möta din egen blick i spegeln hela resten av ditt liv så då måste du också tordas se och stoppa hatet i omvärlden. Annars är du ingen människa  utan bara en liten lort, som Astrid Lindgren lät Jonathan säga i Bröderna Lejonhjärta.
Passa för resten på att avnjuta Özz Nöjen på SVTplay inom tre veckor för en kanske oväntad syn på vårt svenska kynne, det kommer du inte att ångra!
Özz Nöjen på bild tagen ur Dålig Stämning, från SVTplay
Han jobbade med min syster MiaGröna Lund för snart 20
år sedan och bjöd alltid på sin mammas goda mat har jag hört
Med förbaskad hybris finns ingen risk att man varken blir en liten lort eller en död fisk och det kan jag faktiskt känna mig (lite) stolt över (ibland). Du kan höra mer om människor som inte reagerar på sådant som sker i T-banevagnen här.

Inga kommentarer: