tisdag 18 juni 2013

Lyckliga Wanås skulpturpark 2013

Naturligtvis har jag inte kunnat hålla mig ifrån att besöka Wanås skulpturpark också i år.
utanför skulpturparken möts man av orden Vad Är
Lycka för Dig?
 Något jag jobbat med själv i hela 13 år
Det mest fantastiska för mig är att lycka, som jag själv jobbat med ända sedan 2000, nu tycks vara så oerhört på G inom konstvärlden nu! Jeppe Hein som också ställer ut på Bonniers konsthall (men som jag ännu inte sett) är en av årets utställare på Wanås skulpturpark!
Jeppe Heins bur med en spegel ute i näckrosdammen är hänförande.
här poserar jag själv vid verket och se så lyckan speglas
ut över dammen och näckrosorna i alla färger ;-) 
No silêncio nunca há silêncio/I tystnad finns aldrig tystnad” är bokstäver utlagda på gräsmattan av den brasilianska konstnären João Guimarães Rosa Marilá Dardot.
Där är så oerhört rofyllt och vackert på Wanås.
Dessutom har ju verken jag såg ifjol utvecklats och nya har tillkommit + att jag missat en del.
Yoko Onos Skyladders, som man ska klättra upp till himlen på såg jag aldrig ifjol. Det är från 2011, men väldigt aktuellt nu, med tanke på Gert Wingårdhs Himlatrappan som snart invigs på Kivik art-center.
Inte heller la jag märke till den "urgröpning"...
som hörde ihop med det här stenblocket. Tänk vad man kan missa.
Inte heller "fållorna" ovan känenr jag igen från ifjol och jag hittar tyvärr inte konstnärerna till något av dessa verk, så det får jag lov att återkomma till senare.

Inga kommentarer: