måndag 3 juni 2013

Citroner för de söta

Kassörskan undrade om jag måste köpa så mycket citroner för att väga upp att vi är så söta härom dagen. 
syrligt på mitt fruktfat; citron, lime och rabarber
Jag nämnde därför inget om att här skulle göras Pink Lemonade...
Hemgjord Pink Lemonade av Maja är faktiskt klart godare än lyxig la Mortuacienne, så jag har också gjort egen! Franska la Mortuacienne (bilden) är ju i min smak för kolsyrad.

med en råsaftcentrifug går det snabbt och enkelt
att pressa massor av citroner
Det är Leilas recept som du hittar här och jag vet att Maja istället för socker använt aspartamfritt sötningsmedel och att istället för hela rödbetor hällde hon av saft från kokta brurkrödbetor till lagom färg, vilket även jag gjorde. Min blev dock lite ljusare än Majas.
Av 6 citroner blir det en sådan här halv(liter?) flaska läskande (outspädd) Pink Lemonade att avnjuta i sommarvädret. Den kan spädas med både vanligt och kolsyrat vatten efter smak.
Jag avnjuter Pink Lemonade medan Greta främst avnjuter värmen på vår balkong.

Inga kommentarer: