måndag 10 juni 2013

Njut i din trädgård!

Idag bär det av till Österlen för mig och helt annan växtlighet än i södra Norrlands inland och fjälltrakter. Jag vill därför passa på att dela med mig av en artikel ur DN 7 juni, som inte ligger ute på deras hemsida.
Trädgårdsmästare Joakim Seilers, från Gunnebo slott & trädgårdar i Göteborg, första råd är också titel på artikeln "Att sköta en trädgård får inte bli ett ok.
Trädgårdsmästare Joakim Seiler från Gunnebo slott
& trädgårdar
 Foto: David Björneloo ur DN 7 juni
Vilka trender kommer vi att se i våra trädgårdar i sommar?
– Intresset för ätbara växter fortsätter att hålla i sig. Sedan har jag en känsla av att intresset för trädgårdens design och struktur kommer allt mer. Det handlar inte lika mycket om att pynta sin trädgård med växter man gillar för färgens skull längre. I stället tänker man mer på sin trädgård som ett grönt rum som man vill inreda. Allt fler ser till trädgårdens helhet och söker fördjupad kunskap. 
Vad ser du mest fram emot att plantera/se växa i vår?
 – På Gunnebo håller jag på och experimenterar med historiska skötselförsök. Exempelvis slår jag paradgräsmattorna med lie. Jag hoppas bli bättre på trädgårdshantverket. 
– Sedan ser jag fram emot att forma buxbomskloten hemma i min trädgård. På fönsterbrädan har jag nysådda pomeranser. Det kan ta trettio år innan de kommer att bära frukt men det ser jag fram emot, att få skörda mina egna pomeranser. 
Vilket är ditt vanligaste trädgårdstips? 
– Att börja odla i liten skala. Hellre en liten, välskött trädgård än en stor, misskött. Det är lätt att ta sig vatten över huvudet och bli inspirerad av andras trädgårdar, men man får inte glömma bort att det ska skötas också. 
– Att ha en trädgård får inte bli ett ok, man ska ha tid att njuta av resultatet och koppla av i sin trädgård."tipsar han, helt i min anda. "
Vilken trädgårdsmiss vill du aldrig uppleva igen?
– Jag kommer inte på någon stor miss här och nu. Däremot kommer jag aldrig att glömma när de spanska skogssniglarna kom till Gunnebo 2007. Det var gräsligt. 
Vad gör du helst i din egen trädgård?
– I min trädgård vill jag koppla av, där jobbar jag inte särskilt mycket. Jag har en hängmatta, den ska upp i sommar. I min trädgård vill jag äta gott och spendera tid med min familj.
Är: Head Gardener på Gunnebo slott och trädgårdar, strax söder om Göteborg. 
Familj: Fru och tre barn. 
Bor: Villa med trädgård i Göteborg. 
Bästa utflyktsmålet i trädgårdens tecken: Göteborgs botaniska trädgård och Göteborgs Trädgårdsförening. Båda är fantastiska trädgårdsupplevelser. Botaniskas miljö uppvisar en otrolig bredd av växtmaterial på ett estetiskt tilltalande sätt. Jag är även förtjust i Trädgårdsföreningens 1800-talspark med det imponerande Palmhuset i centrum."

Inga kommentarer: