torsdag 6 juni 2013

Rabarber Clafouti med kokosfett och kokossocker

Bland det godaste jag någonsin ätit är Leilas Rabarber Clafouti - en fransk äggakaka. När man som jag älskar den syrliga smaken får bara tanken på den mitt snålvatten att rinna till.
Jag har ändrat i receptet till en hälsosammare variant och mina version gör du så här:
Rabarber Clafouti - en fransk äggakaka 6 port
500 g rabarber  
2 msk kokosolja  
2 msk kokossocker  
Sätt ugnen på 200 grader. Skär rabarbern i bitar och stek dem i olja , socker och kanel.
1.5 tsk kanel  
½ dl fiberhusk
0.75 dl kokossocker  
0.5 st vaniljstång  
1 ekologisk lime, skalet  
2.5 dl vispgrädde  
2 st ekologiska ägg  
2 st ekologiska äggulor  
50 g mandelspån  
kokosolja   och kokossocker till formen  
Mjuk vaniljglass till servering 
Blanda den mandelmjöl med 
1 dl psylliumhusksocker,  urskrapad vaniljstång och rivet limeskal. Tillsätt vispgrädde och blanda. Rör i hela ägg och äggulor, vispa slätt. 
Smöra och sockra portionsformar eller en tvåliters ugnsfast form och häll i smeten. Strö över rabarber och mandelspån. 
Sätt i ugnen och sänk den till 180°. Grädda små kakor i 20-25 minuter och stor kaka i 35-40 minuter tills clafoutin är gyllene och har stannat till. 
du kan läsa mer om kokossocker här och kokosolja här!
Leilas tips! Denna kaka kan serveras varm men jag tycker att den är godast rumstempererad med mjuk vaniljglass. Vill man variera smakerna går det utmärkt att göra den med olika färska bär också. Då behöver man inte steka dem först, det är bara att strö dem i smeten. Det är också gott att göra clafoutin med äpple, päron eller plommon. Då bör man steka på samma sätt som med rabarbern. Varför inte till nationaldags-firandet?

Inga kommentarer: