tisdag 6 november 2012

Kaffe med Anders Sunesson

Anders Sunesson är en illustratör, animatör och konstnär som bl annat också gjort barnböcker och träfigurer till Jamtlis 70-talsland. I lördags hade hans utställning Foto-sken vernissage på Galleri Mono, där en stor publik fick njuta av kaffe både visuellt och smakmässigt.
Två Koppar i Kaffe  och Kaffekoppskross är två av objekten.
La Grave bakom är ett 180 x 245 cm stort foto, medan
 Världens största kaffekopp? finns längst fram till höger i bild
Jag har ju tidigare skrivit om Monos njutbara "go-kaffe" och t o m utnämnt espresso med biscotti till bästa vernissage-snackset, men just i lördags var jag inte det minsta sugen. Jag uppskattade däremot mycket att prata IVL [försvenskning av IRL] med en Facebook-vän jag bara haft just virtuell kontakt med i åratal.
Sunesson  vill diskutera vårt bildseende med Foto-sken, men tyvärr var det så mycket folk på vernissagen att jag bara hann säga "hej".

Objektet Åtta Koppar Kaffe, nedan, gör sig utmärkt omgiven av foton av kaffekoppar, objekt med kaffebönor och kaffekoppskross på den översta bilden:

"– Jag har utgått från min morfars fotoalbum [från 1910-talet ] med en rad bilder han tog sedan han köpt en kamera 1916, vilket var en både dyr och exklusiv apparat på den tiden. Hans val av motiv gjorde mig fascinerad.
– Bilderna redovisar väldigt nyfiket den värld han såg omkring sig, med allt från turistattraktioner och arbetskamrater till barn och anhöriga. Vi fotar väl samma sak i dag, men med annan blick eftersom snart alla tar bilder med sina mobiler hela dagarna" berättar Sunesson i ÖP om bilderna nedan.:
Utställningen pågår t o m  den 2 december och Galleri Mono har öppet ons- fre 16- 20 o lö - sö 12 - 16.

Läs mer om utställningen i ÖP och LT.


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: