torsdag 26 september 2013

Tillbaka i tiden via Gamla Lanhandeln i Krokom

Jag har varit säker på att jag redan skrivit och tipsat om Gamla Lanthandeln i Krokom eftersom det är en sådan pärla jag gärna återvänder till. Jag inser dock att jag bara nämnt det i förbigående här och här samt hänvisat till det Maja skrivit (två inlägg med nästan samma rubrik).
Därför tar jag nu tillfället i akt att presentera en av Jämtlands pärlor, dit jag åkte med just Maja och far i helgen. Carina Grahn Hellberg har skapat en riktig oas där sedan 2001 när hon och hennes familj köpte och varsamt började renovera huset. Där finns en sekelskiftesbutik, där man kan köpa gamla och gammeldags varor samt hantverk precis innanför entrén.
Där innanför finns det oerhört mysiga kaféet med gott bröd, småkakor, mackor osv. På sommaren kan man även sitta ute i den gröna trädgården, där man skymtar Indalsälven och fika i exempelvis syrenbersån.
Det som är mest trevligt på Gamla Lanthandeln är dock när värdinnan Carina själv hälsar välkommen på sjungande jamtska och tidmässigt klädd som i slutet av 1800-talet. Här nedan serveras pappa och jag påtår precis utanför kaféet. 
På Gamla Lanthandeln finns också ett tidsenligt museum med gamla möbler och där kan man se utställningar, delta i marknader, musikevenemang m.m
Huset byggdes 1850 i byn Häste i RödönCarina med familj har varsamt renoverat såväl byggnaden, som är bevarad i ursprungligt skick. Dessutom har vedspisar och kakelugnar renoverats och man har lagt in gamla korkmattor, spegeldörrar och glasverandor med vackert färgad glasmosaik från 1890-talet.
Punschverandorna är möblerade vackert så att man kan sitta där och se ut över Indalsälven och trädgården. Rummen är också tidstypiskt möblerade med gamla saker i utställning. Här är ibland kyligt på vintrarna för här eldas enbart i kakelugnar, kaminer och vedspisar som förr i tiden.
Här finns piano och sonen spelar gärna dragspel. Här finns också en del av konstutställningen, som just nu visar Djur och Natur i olja av Kent E Lindberg från Änge, Offerdal. 
Här handlar pappa i den välfyllda lanthandeln av Carina. Där finns en utställning av gamla varor och man kan även handla varor i gammal stil och "äktgamla" sådana, som Carina kallar dem och lokalproducerat. I vävrummet, innanför butiken visas gamla kläder och hantverk säljs.
Huset flyttades från Rödön till Krokom 1890-91 och står sedan dess mitt i Krokom. Där byggdes glasverandor och balkong till och man satte även på ny panel med mycket snickarglädje, innan där startades affär och gästgiveri 1 trappa upp redan 1893. Nu är det mitt emot den nya kyrkan i Krokom.

Inga kommentarer: