söndag 22 september 2013

Genialiskt textilt

Monica Nilsson är en av Sveriges största textilkonstnärer, som var den allra första som fick Nordic Textile Award år 2000 och därigenom ett pris på hela 250 000,-. Nilsson ställer nu ut Oväntat Avbrott på Galleri S t o m 2 oktober.
Detalj av Kropp, som är det första man måste gå runt för att
komma in och se Oväntat Avbrott av Monica Nilsson på Galleri S
Monica Nilsson, som är född och uppvuxen i Östersund, gick  (precis som min mor faktiskt) en vävutbildning på Jämtslöjd och flyttade så till Stockholm och vidare utbildning på textillinjen vid Konstfack 1970 - 74 .
Tungsinnet
Just att man först måste gå runt bordet med Kropp för att kunna se Oväntat Avbrott tycker jag  är genialiskt för då tvingas man genast till en så ovanlig handling att man blir mer uppmärksam på vad som sedan följer.
Kropp, Jag I och Röd
– Jag gillar att återvinna material, många av de här tygerna kommer från min mamma och mormor. Samma sak med älgmattan, den är gjord av återvunna matt-trasor berättar Nilsson i ÖP.
Mjuk och Lätt
Oväntat Avbrott är verkligen en samtida tolkning av just all denna kvinnomöda och det är verkligen tråkigt att jag inte var på vernissagen och kunde prata med Monica Nilsson. Att min mor dessutom är hela 120 mil söderut nu är också tråkigt, men nu får hon "se" utställningen här via bloggen istället.
Oändlighetsprojekt/Embrya/Utfyllnad
Just mattrasor är en stor del av även min barndom. Tack vare mammas vävande hade hon tagit reda på massor av gamla kläder och andra textilier som skulle rivas till just mattrasor. Kläderna klädde jag och mina systrar ofta ut oss i istället. Det fanns riktiga vintage-godbitar bland dem...
Också Jag, fotobaserat textilcollage
Nilsson visar utöver fantasifulla objekt och installationer av textilier också fotobaserade objekt, som Jag I och Också Jag (ovan och bakom Kropp på tredje bilden uppifrån).
Med Tankarna i Fjärran och Framför eller Bakom?
I det innersta rummet blir de olika objekten och installationerna till en sammanhållen berättelse om ett hem, vilket väl korresponderar till Nilssons förra utställning på Galleri S, som hette just Hem 2004.
Tid
En bokhylla med kalendrar sammanknutna med textilier heter Tid och alla titlarna ger ett extra djup till verken genom en härlig humor.
Jag brukar lyssna på P1, Vi hade Vedspis,
Framför eller Bakom 
och Tid
Det är kanske inte så konstigt att vad som hånfullt kallas Förspilld Kvinnomöda framställts och ställs ut konstnärligt just här och av en konstnär med rötterna här, med tanke på just Jämtslöjd och på Ulla Oscarssons enträgna arbete med textilier på Jamtli i alla år och hennes bok Kvinnomöda och Skaparglädje från? Jag tycker verkligen inte att den är förspilld, trots att man nu kan få de mödosamt gjorda textilierna för en spottstyver på loppmarknader. Kvinnorna ansträngde sig verkligen för att göra så vackra textilier som möjligt och definitivt la de ned med konstnärliga tankar än om det bara vore något att slita ut. Min far påstår också att han sover allra bäst i gamla lakan med knypplade spetsar. Östersund är verkligen rätt ställe att hylla detta kvinnliga konsthantverk!
Framför eller Bakom och Vi hade Vedspis
Läs mer om utställningen i ÖP och LT och se till att besöka Galleri S senast den 2 oktober! Bara doften av textilier väcker hos mig både minnen och drömmar!

Inga kommentarer: