torsdag 19 september 2013

Kaleidoscopia

Helga Steppan fick Härke-stipendiet 2012. Hon arbetar främst fotografiskt med en analog Hasselbladskamera.
– Med analogt foto måste man bygga för kameran och ibland beskära bilden innan den tas. Det gillar jag eftersom det då nästan blir som en målning berättade hon för ÖP vid stipendieutdelningen.
Kalejdoskopia #01 -07, 2013 silkscreentryck utforskar
arkitekturen i Ahlbergshallen platsspecifikt
T o m 22 september ställer hon ut på Ahlbergshallen under titeln Kaleidoscopia. Titeln är verkligen välvald för många bilder är geometriska som om de framställts i ett kalejdoskop.
Faktum är att många av bilderna är bearbetade foton av innertaket i just Ahlbergshallen, så se uppåt!  Det fotograferade taket i nya spännande versioner visar Steppan i ett tiotal olika varianter i  Kaleidoscopia.
– Jag tycker om att utforska rummet som jag ska ställa ut i. När det var klart att jag skulle ställa ut just här åkte jag upp sommaren 2012 och tog bilder inne i lokalerna. Delar av resultatet är det jag visar här nu, berättar hon i ÖP.
Ingeborg & Elsa & Elsa & Ingeborg, MirrorMe och DownsideUp
Kaleidoscopia visas också flera objekt av spegelglas och foton av Steppans mormor.
 – Jag vill göra lekfulla utställningar där man får fundera lite kring vad som visas. Och det handlar bland annat om vad objekt gör med oss, vilka symboler vi vill omge oss med.  Ett sätt att undersöka den saken är den serie av bilder hon sedan 2004 tagit på sin hundraåriga mormor i hennes bostad. Vilka saker väljer vi att omge oss med och vad betyder de för oss?
Ingeborg & Elsa & Elsa & Ingeborg och MirrorMe
– Jag gillar äldre föremål som bär på minnen och betydelser, köper gärna på mig saker på loppisar, fortsätter Steppan i ÖP.--- Mina verk är inte så inspirerade av naturen, men ytterst vill jag jobba med frågor om identitet och identifikation och visa det i både två- och tredimensionella verk. Det känns spännande.
Shapescape golvinstallation av eltejp framför TangraMe
plexiglas och digital utskrift på transparent papper
Helga Steppan är uppvuxen i Motala och hon har bott 13 år i London, där hon gick konstskola. För några år sedan flyttade hon till Malmö. Här i Jämtland har hon dels gjort en utsmyckning till ett äldreboendet Skogsbruksvägen i Torvalla och en utsmyckning vid Storsjöodjurscentret i Svenstavik.
Woodworks utgår från arkitekturen av Château de Sacy, Frankrike,
där trä som material och dess användningsområden utforskades
Till Skogsbruksvägen är de collageliknande träfotona skapade, med massor av föremål som är tänkta att inspirera till minnen från förr. Verkligen ett vällovligt initiativ för de gamla.
TangraMe plexiglas och digital utskrift på transparent papper
Steppan nyttjar verkligen Ahlbergshallen till fullo, med en utställning i vardera rummet. Det är foton, grafiska tryck och installationer med objekt av spegelglas och med eltejp. En kamera för att kunna ta självporträtt finns också i Skulpturhallen. Det är starka färger, svart/vitt och det är jordfärger. Det är verklighet och det är illusioner.
Paralellistic Imitations utgår från arkitekturen av
Château de Sacy i Frankrike, precis som Woodworks
Jag är särskilt förtjust i den arkitektoniska undersökningen av taket och av verken som gjorts för äldreboendet, liksom i hur man som besökare blir delaktig i verket genom spegelverken.
Kalejdoskopolygon #01 - 07 silkscreentryck. Är (liksom den översta
bilden) bearbetade foton på taket i Skulpturhallen. Dessa tog hon
tidigare och med  förskjutningarna blir de till kelejdoskopiskt
abstrakta motiv, som bearbetats och tryckts som serigrafier. 
För mig personligen faller det kinesiska piktogram-pusslet TangraMe och Ingeborg & Elsa & Elsa & Ingeborg-fotografierna lite utanför resten av utställningens estetik, men på det hela taget vill jag verkligen uppmana dig att uppleva Kaleidoscopia på  Ahlbergshallen under titeln senast 22 september!
MirrorMe diptyk, den ena med svensk och den andra med engelsk text
Läs mer om utställningen i LT och ÖP!

Inga kommentarer: