onsdag 18 september 2013

Pulled pork i lergryta

Jag har varit sugen på att göra Pulled Pork ända sedan i våras, men trots grillen som sattes på min gård  i juni har det inte blivit av att testa. Förrän jag fick veta att man också kan göra den i lergryta.
Jag brukade tidigare helsteka kyckling i sådan varje månad, men efter Majas mördarsalmonella har den stått oanvänd. Det är ju ett så bra sätt att långsteka och sedan kunna använda istället för t ex grillad kyckling.
Man börjar med att alltid blötlägga lergrytan i åtminstone 15 min så att den inte ska spricka och så ställer man in den i kall ugn och sätter på den låga temperaturen, 125° - 150° när lergrytan är på plats.
Så använder man en grillolja och penslar eller smetar in 1 kg fläskkarré med. I min grillolja använde jag
1 dl rapsolja
1 msk soya
1 msk HPsås
Rosmarin, timjan, spiskummin, basilika och salt
Låt stå i ugnen i 8 h så att köttet bara faller isär.
Servera med tortillabröd, grönsaker (gärna grillade), salsa och creme fraishe
Rulla ihop och avnjut!

Inga kommentarer: