söndag 8 september 2013

Campus konst som är ny för i a f mig

campus i Östersund upptäckte jag ny offentlig konst innan jag for till Skåne. Där fanns ingen skylt så jag frågade därför Lena Karlsson, som var MiUns konstklubbs representant i Sveriges konstföreningar samtidigt som jag var KROs representant där och hon svarade mig så här:
"Konstnären heter LarsOlof Loeld och verkets namn är Dagg och Evighet. Konstnären själv har skrivit ….'de gamla  alkemisterna ansåg att insamlandet av dagg var början till framställning av andligt guld. Därmed påvisande vikten av det naturliga. (förhållandet till naturen, dess avsöndring)' De 14 diabasstenarna består av 8 markplattor och 6 volymstenar  och bildar texten Dagg och EvighetPumpens 'handtag' lånar sin form till ett 'lejon'.
Verket ska ha färdigställts 2002 enligt Statens konstråd, men jag har inte sett det tidigare, trots att jag gick förbi där nästan dagligen när jag bodde på Gröngatan. Lena skriver också så här: "Tyvärr har stenarna tagit rätt mycket stryk under åren  och det har farit bort bitar antagligen vid plogning."..
Jag är dock glad över att ha uppmärksammat verket nu i a f!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det står en del om verket i boken "100 år och hundra konstnärer" (s. 259). Tyvärr har man ju även placerat bänkar på ett sätt så att man förlorar upplevelsen av verket som helhet.

Unknown sa...

Lars Olof Loeld har även skrivit en bok "Dagg och evighet". Finns på länsbiblioteket. Hämtat därur (s. 11):
"Alkemin har en stjärna av eld & vatten - Tecknet för stunden då guldet bildas i det mänskliga sinnet - Som då solen går ned i sitt västliga hav och tiden håller andan."

Lyckans Smed sa...

Spännande och väldigt vackert. Kan inte förstå att jag missat det här verket tidigare. Måset ha gått precis förbi och genom det hundratals gånger.