lördag 8 september 2012

Keramik-fåglar med knorr

På Drejeriet ställer Margareta Persson från Margaretas Keramik i Oviken ut en massa humoristiska fåglar i kvinnogestalt t o m 22 september.
Hemma i Oviken visar hon ofta bruksföremål och gubbar, men dessa fåglar har hon inte visat tidigare:
– Det är min dotter som propsade på att jag skulle ställa ut dem, så jag lydde hennes råd, säger Margareta till ÖP och skrattar.
Namnen på fåglarna och hur de är smyckade ger dem karaktär, men dessvärre är jag osäker på exakt vilka fåglar jag fotade... Exempel på namn är Sara Dawn FirebirdCarola af Uggla och Anny Anka. Jag är enig med LTs recensent om att Persson, som har varit verksam som keramiker i tjugo år, visar en god hantverksskicklighet.
Idag blir det åter en lördag fylld av vernissager i min lilla stad. Kanske ses vi ut på gallerierna?

Inga kommentarer: