söndag 19 februari 2012

Pausa!

Det gick riktigt bra att trycka igår. Trots att bussen skippat min hållplats så att jag  fick vänta ½ h extra innan nästa kom. Jag lät det bara rinna bara av mig och lät mig inte stressas av det faktumet. Jag laddade tryckbordet så att allt var klart för att börja trycka, men tog en kaffepaus i tillförsikt innan jag satte igång att trycka. Detta för att samla tankarna och inte göra fler misstag. Min ömma moder lärde mig nämligen för många år sedan att just ta en paus innan jag  tex klippte ut mönster i tyg. Även om det är jättebråttom så måste man ta sig tid för en stunds kontemplation. Gör man ett misstag innebär det annars att det kommer att ta enormt mycket längre tid och det är inte alls säkert att det går att rätta till. Tänk, det mindes jag igår morse och sedan gick det faktiskt bättre än jag trott med tryckningen.
det blev en slät kopp kaffe med mjölk o inte en så här lyxig
cappuccino, men huvudsaken var att inte förhasta mig
 ... tills jag bara skulle trycka de tre sista bladen för dagen. Då small det till som ett pistolskott och jag blev både rädd och förvirrad och insåg inte vad som hänt förrän jag såg färg tränga ut på sidan av ramen. Den hade spruckit. Det var alltså bara att rädda vad som räddas kunde av färgen städa undan, tvätta ramen så gott det nu gick och ställa den för tork. Bryta ihop och gå vidare helt enkelt, byta byxor, åka till vernissage och konstatera att jag får börja morgondagen med att med att försöka tejpa ihop ramen med gaffatejp. Efter vernissagen hade jag tur och blev bjuden på både lunch och middag av Maja
vad jag hann  trycka  innan ramen sprack...
Därefter mysladdning med  Greta och snart ska jag på't igen i grafiken, sista chansen innan  konstskolan ska dit imorgon... Fick lov att peta upp ett piller pga hjärnvärk, och när migränmedicin hjälper är det oftast till priset av fokus. Det påstås bl a att jag då pratar tyst och med entonig röst, men det hör jag ju inte själv. Jag hoppas dock ändå kunna behålla skärpan genom att ta det lugnt o pausa innan jag gör misstagen.

Nåja, det viktiga är att glömma misstagen, men minnas vad de lärt mig och det är främst att ta paus och undvika misstag genom att inte förhasta mig! Nåt jag tror alla har nytta av i pressade situationer.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: