torsdag 5 januari 2012

MoMuMa

MoMa är förkortning av The Museum of Modern Arti New York och igår var jag till Moderna Muséet i Malmö, som jag gärna (ballt) vill kalla MoMuMa, med samma förkortningsmönster. Den 26 december 2009  invigdes  Moderna Muséet  Malmö i de lokaler som sedan 1988 hyste Rooseum, med konstsamlaren Fredrik Roos enorma konstsamling.
Jag var dit igår för första gången och såg utställningen Scenbyte/Change of Scenes med verk ur Moderna Muséets samlingar av Sigrid Hjertén, Nils Dardel, Siri Derkert, Isaac Grünewald, Henri Matisse m fl. Det är ett hundratal verk från perioden 1900-1950 så allt har jag sett tidigare.

Jag vill dock rekommendera den för alla som inte sett den svenska modernismens nyckelverk tidigare!
bild från Moderna Muséets  hemsida
Jag var ned till Rooseum, som låg i lokalerna innan Moderna Muséet öppnade där. Det var för att se Louise Bourgois utställning där 1998, vilket Nan Goldin rekommenderade mig efter ett ateljésamtal på Konsthögskolan i Umeå

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: